Ziemniaki, a odchudzanie – czy można jeść ziemniaki na diecie?

Ziemniaki, pyry lub bulwy to dla jednych to mały potworek podawany przez mamę i babcię do każdego obiadu, dla innych prawdziwy przysmak. Jeden mały ziemniak, a tyle możliwości. Do wyboru do koloru: sałatka ziemniaczana, puree ziemniaczane, frytki, placki, ziemniaki gotowane, ziemniaki pieczone i do tego wszystkiego jeszcze kopytka albo młode ziemniaki posypane koperkiem. Nic dziwnego, że tak bardzo je lubimy. W mnogości potraw, które możesz przygotować z tego prostego warzywa na pewno znajdzie się choć jedna, którą zjadłabyś ze smakiem. Jak więc rozwiązać spór ziemniaki, a odchudzanie ?

Ziemniaki, a odchudzanie

Jedli je twoi rodzice, dziadkowie i pradziadkowie. Prawdopodobnie ty też zjadłabyś je ze smakiem, ale nie jesteś pewna czy możesz. Ziemniaki nie są modne. Przypomnij sobie, czy oglądając profile fit blogerek często trafiasz na zdjęcia posiłków z ziemniakami? Na instagramie, facebooku czy pintereście królują: komosa ryżowa, kasza bulgur, kasza jaglana, ryż, orkisz i kasza gryczana. Cała reszta się nie liczy i jest passe. Czy ziemniaki są tuczące? Jeśli nie, to może są niezdrowe? Dlaczego dietetycy, trenerzy i sportowcy ich nie jedzą?

Czy mogę jeść ziemniaki, jeśli chcę schudnąć? Zadajecie mi to pytanie przynajmniej raz w tygodniu. Czas wyłożyć kawę na ławę, tak żebyś nie miała już więcej żadnych wątpliwości.

ziemniaki a odchudzanie

Na diecie redukcyjnej można jeść ziemniaki

Przedstawię Ci to na moich ulubionych wykresach i tabelkach. Ziemniak, ziemniakowi nie jest równy. Załóżmy jednak, że zjadasz na obiad cztery średniej wielkości ziemniaki. Co to oznacza ?

ziemniaki, a odchudzanie

 

Jak te liczby odnoszą się do ugotowanego woreczka kaszy jaglanej lub ryżu brązowego ?

 

kaloryczność ziemniaków

 

Ziemniaki są warzywem czy warzywo samo w sobie może być złe ? Okazuje się, że zjedzenie do obiadu czterech ugotowanych ziemniaków dostarczy nam mniej kalorii, niż zjedzenie woreczka ryżu lub kaszy jaglanej. Warto zauważyć jednak, że produkty zbożowe dostarczają więcej błonnika. Dzięki jego obecności w produktach szybciej się najadamy i dłużej czujemy się syci. Należy pamiętać, że błonnik pokarmowy ułatwia utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi, zapobiegając nagłym sokom tej wartości, oraz bierze udział w regulacji profilu lipidowego.

Ziemniaki nie są bardziej tuczące niż kasza lub ryż. Ich kaloryczność oraz rozkład makroskładników jest porównywalna i nie musisz rezygnować z żadnego z tych produktów. Rozwiązaniem zagadki jest sposób przygotowania posiłku i dodatków, które lądują na naszych talerzach.

Zobacz też: Czy mleko sojowe jest bezpieczne ?

Tuczące ziemniaki

Jak to się stało, że wokół tego niewinnego warzywa narosło tak wiele czarnych legend? Dlaczego myślenie o odchudzaniu bardzo często wiąże się z koniecznością odstawienia ziemniaków?

Znalazłam kilku winowajców tych mitów. Najważniejsze z nich to prawdopodobnie zasmażki, tłuste i ciężkie sosy, podsmażane kluski ziemniaczane i frytki oraz inne niekoniecznie zdrowe i lekkie potrawy z ziemniaków. To biedne warzywo nie jest niczemu winne. To sposób jego obróbki termicznej oraz dodatków, z którymi ląduje na talerzu, sprawia, że posiłek staje się wysokokaloryczny i niezdrowy. Cóż nawet kasza gryczana się nie obroni, kiedy polejemy ją tłustym sosem, ze śmietaną i kilkoma łyżkami mąki.

Kolejną oskarżoną o robienie złego PR ziemniakom jest moda na diety niskowęglowodanowe. Jeszcze kilka lat temu to właśnie ziemniaki były głównym źródłem węglowodanów w naszej diecie. Spożywaliśmy je niemal codziennie w różnych postaciach i różnych porach dniach. W momencie, kiedy więc media zaczęły promować diety niskowęglowodanowe automatycznie zaczęliśmy wycofywać je ze swojej diety, aby zgadzał się rozkład makroskładników. Inną ofiarą tej mody są również poczciwe kanapki, które połowie odchudzających osób jawią się jako największe zło.

Jak to bywa każdy kij ma dwa końce. Ta demonizacja ziemniaków oraz chleba sprowokowała niektórych do głębszych poszukiwań. Dzięki temu więcej osób zaczęło sięgać po kasze oraz wybierać pieczywo dużo bardziej świadomie. Szkoda tylko, że niektórzy zrezygnowali z ziemniaków i niczym ich nie zastąpili, a jeszcze inni przerzucili się na pieczywo chrupkie, gloryfikując je ponad wszystko i patrząc spod byka na przeciętnych zjadaczy chleba.

O tym, że kanapki możesz jeść również, podczas odchudzania pisała kiedyś Dr Lifestyle

ziemniaki na diecie

Zobacz też: Nasiona chia vs Siemię lniane

Ziemniaki, a odchudzanie vs zboża, a odchudzanie

Nie musisz wybierać, nie musisz z niczego rezygnować. Racjonalna dieta jest dietą różnorodną. Niech ten post nie będzie dla ciebie zachętą do powrotu do ziemniaczanej diety, ale zielonym światłem dla powrotu, na twój talerz, gotowanych i pieczonych ziemniaków. Jednego dnia przyrządź zapiekankę ziemniaczaną z brokułem, kalafiorem i marchewką, a kolejnego dnia podaj paprykę faszerowaną kaszą jaglaną. Propozycją na następny obiad może być gulasz z soczewicy na kaszy gryczanej. Opcji jest mnóstwo ! A jeśli tolerujesz gluten śmiało sięgaj również po kasze jęczmienne, zwłaszcza niedoceniany pęczak.

W zdrowym jadłospisie powinno się znaleźć miejsce zarówno dla warzyw skrobiowych, jak i dla zbóż. Oprócz kalorii i konkretnych makroskładników jedzenie dostarcza nam witamin i składników mineralnych. Inne znajdują się w warzywach, inne w każdej z kasz, a jeszcze inne w makaronie pełnoziarnistym.  Jedz to co lubisz, mieszaj i łącz.

 

Jeśli post ci się spodobał lub okazał się przydatny udostępnij go dalej, zostaw komentarz lub po prostu polub post na facebooku. Dla ciebie to kilka sekund, a dla mnie konkretny znak, że tu jesteś, że chcesz czytać. Każda twoja aktywność jest dla mnie bardzo ważna i napędza do dalszego działania i przede wszystkim rozwijania się właśnie dla ciebie

 

  • Przydatny post 🙂 Lubię ziemniaki, ale czasami mam już ich dość i szukam innych zamienników. Przeważnie wygrywają kasze.

    • No i prawidłowo – żeby życie miało smaczek raz gryczana raz ziemniaczek 😀

  • Bardzo lubię! Nie jadłam ich długo, właśnie ze względu na te dietetyczne mity. Ale od niedawna nie mogę jeść makaronu i pieczywa (za kaszą nie przepadam) – więc od nich wróciłam. Zobaczymy jak przyjmie to mój organizm 🙂

    • Mój brzusio uwielbia ziemniaki gotowane na parze! Są sycące, ale czuje się po nich lekko 🙂

  • Zawsze mnie to zastanawiało, ale też słyszałam, że bez masła, sosów, tłuszczu, można ziemniaki jeść, oczywiście w rozsądnych ilościach 🙂